WYCIECZKA DO KOZŁÓWKI, MAJDANKA I LUBLINA

W piątek 2 czerwca 2017r. uczniowie klas I i II wraz z opiekunkami, udali się na wycieczkę do Kozłówki, Majdanka oraz Lublina.

Pierwszym etapem naszej podróży była Kozłówka, gdzie zwiedziliśmy XVIII wieczny piękny pałac, siedzibę rodu Bielińskich i Zamoyskich. Podziwialiśmy piękno barokowej rezydencji, autentyzm pałacowych wnętrz i wpisanych w nie losów Zamoyskich.

Drugim etapem naszej wycieczki był obóz zagłady na Majdanku w Lublinie. Dla większości uczestników był to pierwsza wizyta na Majdanku.. Uczniowie widzieli komory gazowe, również widzieli makietę obozu w jego pierwotnej formie, gdyż obecny stan obozu to tylko część tego czym był obóz wcześniej.

Uczniowie oglądali także zdjęcia osób przebywających w obozie, ich ubrania (pasiaki) oraz baraki mieszkalne. Usłyszeli o tym jak więźniowie organizowali się w grupy wsparcia, jak się modlili się, by wytrwać i jak wyglądał ich dzień w obozie koncentracyjnym. Zakończyliśmy wędrówkę po obozie w mauzoleum, gdzie spoczywają prochy wykopane z kopców znalezionych na terenie obozu i widnieje napis  „Nasz los, dla Was przestroga.....”

Trzecim  etapem wycieczki  było zwiedzanie Lublina, które  rozpoczęliśmy od Zamku.  Następnie  z przewodnikiem zwiedziliśmy Stare Miasto, gdzie zachowały się w nim pamiątki różnych epok, począwszy od zarania polskiej państwowości, poprzez średniowiecze, renesans, po barok i klasycyzm, po czasy późniejsze. Zwiedziliśmy zabytkowe kamienice, architekturę kościelną, Bramę Grodzką i Krakowską. O godz. 20:00 zmęczeni, ale bardzo zadowoleni wróciliśmy do Radomia. Dla każdego z uczestników tego wyjazdu była to lekcja historii na żywo.